Mogen de heren ook commentaar leveren?? Ik vind het in ieder geval kei gaaf. Buiten dat het echt geinig staat is er een hoop moed en durf nodig om je zelf een ander koppie aan te meten.
Dan kan ik je de hand geven, medeslachtoffer. Wil je wat visspulletjes, of een nieuwe bel op de fiets dan is het weer bidden en smeken. We moesten maar eens een P.G.B invoeren. PersoonsGebondenBudget, klinkt ook wel lekker vind ik.
Wat was Maria Magdalena nu eigenlijk: de vrouw van Jezus, een hoer, een vrouwelijke apostel of een kluizenares? Wie de Da Vinci Code van Dan Brown heeft gelezen, weet dat er uiteenlopende verhalen over Maria Magdalena in omloop waren, heel andere ook dan in de traditionele heiligenlevens. Eigenlijk zijn er drie verschillende tradities. In de evangelieverhalen van Matthaeus (26: 6-13), Marcus (14: 3-9) en Lucas (14: 36-50) wast Maria Magdalena de voeten van Jezus met haar tranen, droogt deze met haar haren en zalft ze met kostbare olie. Jezus zegt tot haar: ‘jouw liefde heeft je gered’. Zij wordt een vrouwelijke discipel en na Jezus’ dood gaat zij met twee andere Maria’s naar het graf om Jezus’ lichaam te zalven. Ze vinden het graf leeg, de andere vrouwen gaan weg maar Maria Magdalena blijft talmen. In het evangelie van Johannes (20: 1-18) wordt verteld dat de opgestane Heer dan aan haar verschijnt. Hij verbiedt haar Hem aan te raken: noli me tangere, maar geeft de opdracht: ga naar de discipelen en vertel dat Ik ben opgestaan. Dat doet zij: “Ik heb de Heer gezien”. Daarom wordt zij wel de apostola apostolorum, de apostel der apostelen, genoemd. In middeleeuwse kerken werd deze bijbelepisode vaak op Paasmorgen in een liturgisch spel uitgebeeld: de Visitatio Maria Magdalenae, Het Bezoek van Maria Magdalena aan het Graf. De middeleeuwse legende bouwde op dit evangelieverhaal voort door Maria Magdalena naar Frankrijk te laten reizen, daar het evangelie te laten verkondigen en haar tenslotte als kluizenares in de bergen te laten inkeren tot God. In middeleeuwse stadskerken wordt dit vaak afgebeeld. In Zaltbommel wordt Maria Magdalena prekend afgebeeld en als eremites. In een getijdenboek uit het museum Huis Bergh staat zij zelfs vanaf de kansel te preken. Maar er was ook een andere traditie. Pausen en kerkvaders begonnen Maria Magdalena in hun preken te vereenzelvigen met Maria, die met haar zuster Martha, Jezus te eten had genodigd; en met de anonieme hoer en de zondares uit andere evangelieverhalen. Zo wordt zij het prototype van de wanhopige, berouwvolle hoer. Vanaf de Renaissance is deze penitente hoer gehuld in haar eigen haren, in de verbeelding van Donatello, in ons collectieve geheugen gegrift. In de middeleeuwse steden komen we deze nauwelijks tegen. Wel de jonge of jonggehuwde zuster van Martha, die modieus gekleed geniet van het leven in de stad, maar bij de maaltijd bij hen thuis door Jezus tot inkeer wordt gebracht. Dan is er nog een derde traditie. In de 20e eeuw werden in Zuid-Egypte urnen met teksten van een sectarische groep christenen gevonden, waaronder fragmenten van een Evangelie van Maria Magdalena. Volgens deze teksten speelden mannelijke en vrouwelijke apostelen een tamelijk gelijkwaardige rol en Maria Magdalena was de uitverkoren discipel van Jezus, meer dan Petrus (die dan ook jaloers was). Deze teksten hebben tradities bewaard die aansluiten bij de verschijning van de opgestane Heer op Paasmorgen, maar die in de zogenoemde canonieke geschriften - de door kerkvaders uitgekozen boeken van de bijbel – hooguit onderhuids nog aanwezig lijken te zijn. Dan Brown fantaseert hierop voort. Er zijn geen middeleeuwse teksten die herkenbaar naar deze traditie verwijzen, maar de legende van de predikende en kerstenende apostelares bewaart er mogelijk wel elementen van.
Ik wil naar aanleiding van Marjoleins uitgebreide explicatie een statement maken: Als de geschiedenis ons dus al geen houvast kan bieden middels een absolute waarheid, waar moet ik dan in jezus- of mohamedsnaam mijn zekerheid op baseren? Het geloof bied hier uitkomst. Anders was het wetenschap. (leuk gespreksthema voor volgende week)(of niet)
26 opmerkingen:
lekker kort koppie zo, wel gedurfd hoor, zo'n meter van je moeizaam gespaarde haar af te laten knippen...
xxx
Lekker trendy kapsel, staat je goed, Geetje!!
Moet je nu 's morgens veel eerder opstaan?
ik hoop van niet! ben vandaag naar de kapper geweest, je gaat het horen.
Mogen de heren ook commentaar leveren??
Ik vind het in ieder geval kei gaaf.
Buiten dat het echt geinig staat is er een hoop moed en durf nodig om je zelf een ander koppie aan te meten.
chapeau gea!
wat een leuke reacties,ik krijg er een kleur van (blozende wangetjes)
en wat vind Ron ervan???
xxx
Alles wat mijn lievie doet staat haar fantastisch.
Ron
XXX
Wat een schatje is die Ron toch....Vrijdag ga ik je een dikke knuffel geven.
bbbllllllleeeee, mag ik even kotsen!!!!!!
xxx
je bent gewoon jaloers Hill!!!!
ja, dat zal het zijn!!
xxx
Volgens mij gaat het zakgeld van Ron nou met € 2,50 omhoog.
zakgeld????!!!!! had ik dat maar,
ik moet alles inleveren.
Dan kan ik je de hand geven, medeslachtoffer. Wil je wat visspulletjes, of een nieuwe bel op de fiets dan is het weer bidden en smeken.
We moesten maar eens een P.G.B invoeren.
PersoonsGebondenBudget, klinkt ook wel lekker vind ik.
he Ron, alles wat je liefie doet is toch goed????
dan moet je ook niet zeuren over dat zakgeld toch!!!!
xxx
He Hilly, ik heb gezegt alles wat ze doet STAAT haar goed, ook Gea heeft een klein min puntje, ze weet mij in de hand te houden met geld.
Ron
XXX
oké dan!!!!
xxx
ok
ja wat oke!!!!
wel uitleggen heh.
XXX
waar gaat dit over?
dit hoofdstuk ging toch over mijn nieuwe look????
Voordat je het weet eindigt dit item weer met een bijbelse discussie
was Maria Magdalena nu de vrouw van Jezus of een hoer?????
xxx
Wat was Maria Magdalena nu eigenlijk: de vrouw van Jezus, een hoer, een vrouwelijke apostel of een kluizenares?
Wie de Da Vinci Code van Dan Brown heeft gelezen, weet dat er uiteenlopende verhalen over Maria Magdalena in omloop waren, heel andere ook dan in de traditionele heiligenlevens. Eigenlijk zijn er drie verschillende tradities.
In de evangelieverhalen van Matthaeus (26: 6-13), Marcus (14: 3-9) en Lucas (14: 36-50) wast Maria Magdalena de voeten van Jezus met haar tranen, droogt deze met haar haren en zalft ze met kostbare olie. Jezus zegt tot haar: ‘jouw liefde heeft je gered’. Zij wordt een vrouwelijke discipel en na Jezus’ dood gaat zij met twee andere Maria’s naar het graf om Jezus’ lichaam te zalven. Ze vinden het graf leeg, de andere vrouwen gaan weg maar Maria Magdalena blijft talmen. In het evangelie van Johannes (20: 1-18) wordt verteld dat de opgestane Heer dan aan haar verschijnt. Hij verbiedt haar Hem aan te raken: noli me tangere, maar geeft de opdracht: ga naar de discipelen en vertel dat Ik ben opgestaan. Dat doet zij: “Ik heb de Heer gezien”. Daarom wordt zij wel de apostola apostolorum, de apostel der apostelen, genoemd. In middeleeuwse kerken werd deze bijbelepisode vaak op Paasmorgen in een liturgisch spel uitgebeeld: de Visitatio Maria Magdalenae, Het Bezoek van Maria Magdalena aan het Graf.
De middeleeuwse legende bouwde op dit evangelieverhaal voort door Maria Magdalena naar Frankrijk te laten reizen, daar het evangelie te laten verkondigen en haar tenslotte als kluizenares in de bergen te laten inkeren tot God. In middeleeuwse stadskerken wordt dit vaak afgebeeld. In Zaltbommel wordt Maria Magdalena prekend afgebeeld en als eremites. In een getijdenboek uit het museum Huis Bergh staat zij zelfs vanaf de kansel te preken.
Maar er was ook een andere traditie. Pausen en kerkvaders begonnen Maria Magdalena in hun preken te vereenzelvigen met Maria, die met haar zuster Martha, Jezus te eten had genodigd; en met de anonieme hoer en de zondares uit andere evangelieverhalen. Zo wordt zij het prototype van de wanhopige, berouwvolle hoer. Vanaf de Renaissance is deze penitente hoer gehuld in haar eigen haren, in de verbeelding van Donatello, in ons collectieve geheugen gegrift. In de middeleeuwse steden komen we deze nauwelijks tegen. Wel de jonge of jonggehuwde zuster van Martha, die modieus gekleed geniet van het leven in de stad, maar bij de maaltijd bij hen thuis door Jezus tot inkeer wordt gebracht.
Dan is er nog een derde traditie. In de 20e eeuw werden in Zuid-Egypte urnen met teksten van een sectarische groep christenen gevonden, waaronder fragmenten van een Evangelie van Maria Magdalena. Volgens deze teksten speelden mannelijke en vrouwelijke apostelen een tamelijk gelijkwaardige rol en Maria Magdalena was de uitverkoren discipel van Jezus, meer dan Petrus (die dan ook jaloers was). Deze teksten hebben tradities bewaard die aansluiten bij de verschijning van de opgestane Heer op Paasmorgen, maar die in de zogenoemde canonieke geschriften - de door kerkvaders uitgekozen boeken van de bijbel – hooguit onderhuids nog aanwezig lijken te zijn. Dan Brown fantaseert hierop voort.
Er zijn geen middeleeuwse teksten die herkenbaar naar deze traditie verwijzen, maar de legende van de predikende en kerstenende apostelares bewaart er mogelijk wel elementen van.
ZO... WAT WIJZER GEWORDEN????
Ik wil naar aanleiding van Marjoleins uitgebreide explicatie een statement maken: Als de geschiedenis ons dus al geen houvast kan bieden middels een absolute waarheid, waar moet ik dan in jezus- of mohamedsnaam mijn zekerheid op baseren? Het geloof bied hier uitkomst. Anders was het wetenschap.
(leuk gespreksthema voor volgende week)(of niet)
maar je haar zit leuk hoor Gea!!!
xxx
Hartstikke leuk
Een reactie posten