dinsdag, mei 15, 2007

wij zijn 2 vriendjes.....
















13 opmerkingen:

Hilly zei

twee...... ik zie er wel meer

xxx

Anoniem zei

Kijk, dat vind ik dan wel weer leuk; komen we toch weer terug op het m.i. nog steeds actuele gegeven (nav de gelukte/mislukte)foto van de boomkruin: je ziet wat je ziet.... etc.

Hilly zei

of, je ziet wat je WILT zien!!!!

xxx

Anoniem zei

wat ik zie zijn twee hele dikke vriendjes. Het lijken alleen heel veel op de wuppen van mijn werk. Die lopen ook altijd hand in hand.

xxx sandra

Anoniem zei

God liederlijk bezopen!
Hoe was ook al weer dat gezegd? Als de drank is in de man,...........................

Ik weet het weer. Als de drank is in de man, is hij ook in zijn vrienden.

Anoniem zei

Het agnosticisme (het exact tegenovergestelde van het gnosticisme) benadrukt de onmogelijkheid om religieuze ideeën met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. Het woord is afgeleid van het Griekse gnoosis (weten) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die (het) niet weet", die niet weet of er een God is of niet.


Thomas Henry HuxleyHet ontstaan van het woord "agnosticisme" is precies bekend: het werd voor het eerst gebruikt door de bioloog en voorvechter van het Darwinistisch denken Thomas Henry Huxley (de grootvader van Aldous Huxley, de schrijver) op een bijeenkomst van de Metaphysical Society in 1869 te Londen.

De houding van een agnost staat enigszins tegenover die van de atheïst, die de stelling betrekt dat er geen God is, omdat daar geen geldig bewijs voor is. Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan).

Soms maakt men nog een onderscheid tussen zwakke en sterke agnosten. Een zwakke agnost beweert niet te weten of God bestaat en een sterke agnost beweert dat je niet KAN weten of God bestaat.

Het huidige agnosticisme is in de 19e eeuw ontstaan. Beroemde agnosten waren Thomas Henry Huxley, Charles Darwin en Bertrand Russell. Russells pamflet Why I Am Not a Christian is een klassieke tekst van het agnosticisme.

De oudste agnost was de Griekse pre-socraat Xenophanes (ca.580-ca.485 v.C.) Hij schreef:

Homerus en Hesiodus hebben aan de goden alle dingen toegeschreven die schandelijk en onterend zijn voor de stervelingen: diefstal, overspel en leugen.
De stervelingen menen dat de goden geboren zijn evenals zij, en kleren, een stem en gestalte hebben als zij... ja, als de ossen en paarden en leeuwen handen bezaten en kunstwerken konden scheppen, zoals de mensen, zouden de paarden de goden als paarden afbeelden, de ossen daarentegen als ossen.
De Ethiopiërs maken hun goden zwart met stompe neuzen; de Thraciërs zeggen dat de hunne blauwe ogen en rood haar bezitten.
In werkelijkheid hebben de mensen nooit iets zekers aangaande de goden geweten en zullen dat ook nooit weten.
De goden hebben echt niet vanaf het begin alles aan de stervelingen geopenbaard, maar mettertijd vinden mensen zoekend het betere.
(Xenophanes van Colophon, Tegen de Fabels van Weleer)
Als een andere oude agnost wordt wel Protagoras (480 - 410 v. Chr.) gezien, één van de sofisten. Hij achtte het onmogelijk om het bestaan van de goden te bewijzen. Een bekend citaat van Protagoras is: De mens is de maat van alle dingen.

Hilly zei

Wie kent de geschiedenis van Jona niet? Er is bij wijze van spreken geen
kinderbijbel of vertelling van de bijbelse geschiedenis waarin Jona niet
voorkomt. Zijn verhaal spreekt immers tot de verbeelding? Soms voorzien van
plaatjes waarbij je Jona min of meer comfortabel in de vis ziet zitten ...
De Here Jezus noemt hem "de profeet"; tegelijk vinden we niet direct een
profetie in zijn boekje. Toch is zijn geschiedenis in hoge mate profetisch,
wat vooral naar voren komt in de typologische betekenis van alles wat hem
overkomt. Hij blijkt model te staan voor het volk Israël, maar vooral ook
voor de Here Jezus Christus, Die Zelf immers Jona's verblijf in de vis
vergelijkt met Zijn Eigen verblijf in de dood, in "het hart der aarde".

De betekenis van Jona's naam is duif. Een mooie eigenschap van een duif is
dat deze altijd weer terugkomt op de plaats waar hij hoort. En eigenlijk is
dat ook de genadevolle ondertoon van deze profetie: de Heer komt altijd tot
Zijn doel en zorgt dat de gelovige die van Hem afwijkt door genade op de
juiste plaats terechtkomt.

Met een register van de gebruikte bijbelteksten en vragen om verder over na
te denken.

oftewel: AMEN Joep!!!!!

xxx

Anoniem zei

Geweldig het gaat weer als vanouds.

Anoniem zei

wij zijn 2 vrienden, jij en ik, 2 dikke vrienden, jij en ik,al worden we meer dan 100 jaar, we horen bij elkaar, wij zijn 2 vrienden tot de laatste snik, hoeba hoeba hop hop hoeba hoeba hop hop hop wij zijn 2 vrienden.....of zoiets!!!

Hilly zei

oke Gea, daar ging het uiteindelijk over, je hebt gelijk!!!!

xxx

Anoniem zei

En een paragnost is iemand, die het ook niet weet, maar die denkt dat hij het weet!

Anoniem zei

Ik wil ook een jona op de auto!
Wij hebben hem overigens al op de caravan, zo'n lekkere dikke refo-vis (met viltstift)

Anoniem zei

Foto's volgen.